søndag 1. juni 2014

Oppladning til sommeren

For meg er det alltid lesetid, men denne våren har det likevel blitt mindre av det enn jeg liker! Derfor har jeg allerede startet oppladningen til sommeren. En av tingene jeg ser etter når det gjelder sommerbøker, er at de må være i pocketbok. Da kan de stappes i vesken og være med overalt. Det andre jeg ser etter, er at det må være flere av samme forfatter. Dette gjelder mest dersom jeg ikke har lest noe av forfatteren tidligere. Det tredje jeg ser etter, er at jeg har timer med underholdning foran meg!

Alt dette blir oppfylt i bokbunken som nå er påbegynt. Forfatteren Jussi Adler-Olsen hadde jeg ikke lest før, og når bøkene ropte på meg en dag jeg gikk forbi en bokbutikk, så var det vanskelig å stå imot. Jeg gikk glad og fornøyd hjem med Kvinnen i buret, Fasandreperne, Flaskepost fra P og Journal 64. De tre første er allerede lest, eller slukt(!), fra perm til perm, og Journal 64 er påbegynt.
I disse bøkene møter vi Carl Mørck og hans underlige medhjelpere Assad og Rose i Avdeling Q i København. Det er en nyopprettet avdeling for gamle, uløste saker. I virkeligheten er det oppbevaring av en trassig og egenrådig politimann de ikke helt hvor de skal gjøre av, en rekke karrieredrepende saker som ingen lenger vil jobbe med, og et skalkeskjul for å få "lurt" til seg en del ekstra millioner kroner i statlige overføringer.

Det er godt driv i bøkene, og historiene er preget av interessante karakterer og overraskende vendinger. Jeg gleder meg allerede til bunken er komplett med Marco-effekten, og ikke minst til alle bøkene er filmet!

1 kommentar:

  1. Jeg har likt disse bøkene veldig godt, og Marco-effekten gjorde sterkt inntrykk på meg med sin beskrivelse av tiggerne som vi har så alt for mange av i Bergen. Den første filmen falt også i smak, nå gleder jeg meg veldig til neste. Jeg var på et forfattermøte med Jussi og han var jo en sjarmør av dimensjoner, et bra møte med andre ord :)

    SvarSlett