tirsdag 18. september 2012

Sov godt, Pajko!

Det første jeg skrev om i denne bloggen var at jeg ville at barn skulle bli glad i bøker, men jeg har ikke skrevet så forferdelig mye om barnebøker. Det har jeg tenkt å gjøre noe med nå!
Sov godt, Pajko! er bok nummer 5 i serien Trolleliv. Her møter vi en trollfamilie med mor, far og 11 barn, så klart! Alle trollmødre har jo 11 små troll! I trollverdenen er det meste motsatt av sånn det er i vår verden. De legger seg når solen står opp, og monstrene som lusker utenfor vinduet sånn at man ikke får sove er faktisk mennesker.
I Sov godt, Pajko! har forfatter Sissel Bøe og illustratør Peter Madsen skapt et herlig univers med rampete trollunger, og små trollben som kribler og ikke vil være rolig når det er sovetid. Unnskyldningene Pajko kommer med for ikke å sove er noe alle som har vært med på legge-seanser med små barn kjenner igjen. Jeg er sulten. Jeg er tørst. Det er monstre utenfor. Heldigvis vet trollmor, som alle mødre, råd.

Tre ting jeg likte ved Sov godt, Pajko:
  1. Supre tegninger! Illustrasjonene tar oss med inn i en fantastisk trollverden. Trollene er jo troll, men de er ikke skumle!
  2. Hvordan forholdet mellom vår verden og trollverdenen er snudd på hodet, sånn at det er vår verden som oppleves som skummel og det man må beskyttes mot.
  3. At trollmødre er som andre mødre; de vet best, og har råd mot det aller meste.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar