fredag 27. juli 2012

Alle barn har rett til å bli glad i bøker

Jeg husker godt Jon Blund og hans "Alle barn har rett til..." For meg var det en viktig som manglet, nemlig Alle barn har rett til å bli glad i bøker! Dette er ikke noe som nødvendigvis kommer av seg selv, men det kan læres. Da tanteungene mine skrev ønskeliste ble et pedagoghjerte varmt! Bøker sto høyt på listen. Da forklaringen kom måtte jeg le. "Det er for da kan jeg bygge et enda større tårn". Jeg smiler fortsatt for meg selv av den forklaringen, men det var i alle fall et godt utgangspunkt for å bli glad i bøker.

Det er mange lukter som er folks favoritt. Nylaget kaffe. Nyslått gress. Babylukt. Bensin.... For meg er den beste lukten nye bøker! Den gir en sitrende forventning om en skjult verden som venter på meg. Når jeg har tid... I mitt neste liv skal jeg ha en jobb som gjør at jeg får betalt for å lese!

Ønsket mitt med denne bloggen er å lære andre å bli glad i bøker, eller i alle fall at de får tips om bøker som kan være lurt å se litt nærmere på. Nå når vi har dette flotte (...) sommerværet i Bergen så er det greit å ha noe å gjøre på inne. Lese gode bøker er mitt tips! Kryp godt opp i godstolen, og finn fram en bok. La regn være regn, og drøm deg vekk i bøkenes verden! God reise..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar