onsdag 25. juli 2012

Lobotomisten

I spenningsromanen Lobotomisten viser Eirik Husby Sæther skremmende sider av den menneskelige ondskap!

Pastorsønnen og psykologistudenten Johannes har tatt på seg oppgaven å kurere kvinner for seksuell appetitt. Metodene har bruker er hentet fra en lærebok fra 1800-tallet. Han følger detaljerte framgangsmåter for tortur, og siste utvei er lobotomi. Han kidnapper unge kvinner som han anser som syndige, og skal redde dem fra å komme til Helvete. Selv om grusomme handlinger er en stor del av fortellingen, er  kameratskap også sentralt. Kameratene Daniel og Tom stiller opp for hverandre og jobber mot et felles mål, nemlig å finne unge kvinner som er savnet. Daniel gjør dette som en del av jobben sin i politiet, og Tom gjør dette som pårørende når kjæresten hans forsvinner.

Boken er til tider så skummel og grotesk at jeg tar meg selv i å sitte med hånden foran øynene, og lese gjennom fingrene! Vet ikke om det er min psyke fantasi eller forfatterens måte å skrive på som gjør at det blir så spennende. Jeg vet at vi er flere som venter på oppfølgeren, så, Eirik, det er bare å henge i! Vi venter i spenning!

Tre ting jeg likte med Lobotomisten:
  1. Fortellingen har et godt driv, og selv om det var skummelt og ekkelt klarte jeg ikke å legge vekk boken.
  2. Avslutningen på fortellingen er overraskende, samtidig som undertonene gir noen signaler på det som kommer.
  3. Forfatterens innsikt i den menneskelige psyken gjør personene troverdige og ekte. Man føler at man kjenner dem!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar